لذت خرید اینترنتی

شاید برای شخص دیگری نیز جالب باشد:
Share

لذت خرید اینترنتی

یکی از مهمترین فاکتورهایی که خرید اینترنتی را از خریدهای سنتی متمایز میسازد دسترسی به بازاری گسترده در مقیاس کل کشور است. دیگر مهم نیست که خریدار ساکن کدام شهر است، او میتواند کالای مورد نظر خود را از شهری که این کالا با نازل‌ترین قیمت عرضه میشود تهیه کند. قاعدتا قالیچه تبریزی در تبریز ارزان‌تر از همه جاست و یک خریدار اینترنتی آن را براحتی و با کمترین قیمت از تبریز تهیه میکند. او پشت میز خود می نشیند و به بازار کل کشور احاطه دارد. همچنین دسترسی به چنین بازار بزرگی باعث میشود که خریدار با تنوع بسیاری از محصولات روبرو شود و بهترین انتخاب را داشته باشد. اگر قبلا برای خرید یک کلاه فانتزی مجبور بود چند ساعت وقت صرف کند تا به چندین فروشگاه سر بزند، اکنون میتواند در عرض چند دقیقه چند برابر کالاهای بیشتری را مشاهده کند. بدون اینکه دغدغه رانندگی، جای پارک، صرف وقت و مسائل بسیار دیگر را داشته باشد.

a-6
این سادگی و بی دغدغه بودن خرید اینترنتی است که باعث شده امروزه خیلی از افراد این راه را برای خریدهای خود انتخاب کنند. چه بسا که برای برخی از افراد اینگونه خرید کردن راحت ‌تر و لذت بخش ‌تر از خرید حضوری در مغازه است. با احساس آرامش بدون اینکه عجله‌ای در کار باشد خریدار در زمانی که برای او مناسب است می نشیند و تک تک کالاها را بررسی میکند. صدها کالای مختلف در انواع و اقسام متفاوت، با توضیحاتی مفصل، بدون اینکه بخواهد در مورد هر کالایی از فروشنده سوال بپرسد. این تنوع بی‌ نظیر در شهرهای کوچک قابل درک ‌تر است چون گاهی یک سری اجناس به دلیل کم بودن تقاضا اصلا در آن شهرها عرضه نمیشوند و افرادی با سلیقه‌های متفاوت از دسترسی به آن اجناس محرومند. ولی با بوجود آمدن فروشگاه‌های اینترنتی هیچکس در حسرت چیزی نمی ‌ماند. حتی گاهی مواقع کالای مورد نظر در آن شهر موجود است ولی چقدر وقت و هزینه باید صرف گردد تا تک تک مغازه‌ها را به دنبال آن کالا جستجو کنیم. همین چند روز پیش میخاستم مکمل ویتامین د بخرم و بعد از مراجعه به ۳ داروخانه نتوانستم مکملی با دوز پایین برای مصرف روزانه بیابم و همه آنهایی که دوز پایینی داشتند به همراه کلسیم بودند. به خانه برگشتم و با سرچ کوچکی در گوگل توانستم ۴ محصول مختلف با ویژگی های مورد نظرم پیدا کنم. دو بسته خریداری کردم و امروز به دستم رسید.
مساله متمایز دیگر در فروشگاه های اینترنتی قسمت نظرات دیگر افراد است، چه آنهایی که خرید کرده اند و تجربه خود را در مورد آن کالا میگویند و چه آنهایی که هنوز آن کالا را نخریده اند و براساس تصویر کالا و توضیحات نوشته شده نظر خود را بیان میکنند. از نظر من همگی مفیدند. چه بسا که این افراد توضیحاتی تخصصی تر و براساس تجربه عینی خود بیان میکنند و گاهی اطلاعاتی در میان این نظرات به دست می‌آید که به ندرت در مغازه ها یافت می شود. مثلا اگر من قصد خرید یک وسیله الکترونیکی را دارم و دقیقا از نحوه کارکرد آن باخبر نیستم و نمیدانم آیا نیاز من را برآورده میکند یا نه، به این راحتی‌ ها نمیتوانم در میان دوستان و آشنایان خود کسی را پیدا کنم که این دستگاه را خریده باشد ولی با مراجعه به وبسایت های فروشنده این کالا میتوانم انبوهی از اطلاعات و تجربیات را به دست آورم.
شاید بگویید که همیشه هم خرید اینترنتی اینچنین راحت و لذت بخش نیست و تجربیات تلخ خود یا اطرافیان را به یاد بیاورید. در اینجا باید یادآور شد که هر صفحه اینستاگرام یا تلگرام به تنهایی یک فروشگاه اینترنتی به شمار نمی آید. وبسایت اینترنتی همراه با نماد اعتماد الکترونیکی اولین لازمه یک فروشگاه اینترنتی معتبر است. البته قبول دارم که خرید اینترنتی برای همه کالاها انتخاب خوبی نیست، مخصوصا اگر در آن کالا سایز و اندازه مطرح باشد. کاملا منطقی است که یک خانم نتواند لباس مجلسی را از اینترنت خریداری کند ولی خرید یک ریمل یا گردنبند کار آسانی است. یا اینکه یک گوشی زد ۵ سونی در همه جای دنیا یک شکل است و مشخصات یکسانی دارد پس من آن را از یک فروشگاه معتبر که کمترین قیمت و رنگ مورد علاقه من را دارد تهیه میکنم.

online_shopping online-shopping-5
برای اعتبارسنجی فروشگاه ها چند نکته به ذهنم میرسد که در اینجا برای شما به اشتراک می گذارم.
مهمترین چیز، همانطور که قبلا گفتم وجود نماد اعتماد الکترونیکی است. شما میتوانید برروی علامت نماد در وبسایت مورد نظر کلیک کنید و از تاریخ اخذ نماد فروشگاه و سابقه آن با خبر شوید. همچنین دیده ام که گاهی اوقات افراد در انجمن های عمومی در مورد تجربه خرید دیگران از یک فروشگاه خاص میپرسند و دیگران نیز تجربیات خوب یا بد خود را به اشتراک میگذارند. به نظر میرسد این هم راه خوبی است، شما میتوانید با سرچ کردن نام فروشگاه یا عباراتی مثل تجربه خرید از فلان فروشگاه به نتایج خوبی برسید. مساله دیگر در مورد بعضی از کالاهای خاص، وجود عکسهایی است که توسط خود فروشگاه تهیه شده است. این نشان میدهد که این فروشگاه با متقبل شدن هزینه حاضر شده عکسهایی واقعی از محصولات تهیه کند و آن چیزی که شما میبینید خود واقعی محصول است. گهگاهی در بعضی از سایتها میبینم که مثلا نوشته شده ساعت جی شاک کاسیو ۳۵۰۰۰ تومان ولی در تصویر یک ساعت کاسیو اصل و با کیفیت نشان داده میشود که حداقل ۴۰۰۰۰۰ تومان قیمت دارد. خب برای من محرز است که اگر این ساعت را سفارش دهم چیزی شبیه این عکس دریافت نخواهم کرد و از ابتدا مشخص است که این یک عکس حرفه ای کارخانه تولید کننده است ولی قیمت نه!!!
در آینده با مقالاتی از این قبیل در خدمت شما خواهم بود.
علیرضا ابراهیم زاده

علیرضا ابراهیم زاده

علیرضا ابراهیم زاده فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی است و سالهاست که در زمینه عکاسی فعالیت دارد. او همکاری خود را از ابتدای سال ۱۳۹۵ با فروشگاه اینترنتی اکنو شروع نموده و در زمینه ترجمه مقالات و عکاسی از جواهرات مشغول به کار است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *